Autors: Ilze Kuzmina, laikraksts “Latvijas Avīze”.
Jau no 1. septembra skolās ienāks simt jauni skolotāji, kuri pedagoga amatu apgūs jaunajā skolotāju sagatavošanas programmā “Mācītspēks”. Topošie pedagogi, kuriem jau ir augstākā izglītība, kā arī darba pieredze, gada laikā iegūs skolotāja darbam nepieciešamās zināšanas, vienlaikus jau strādājot skolā. Kā “Latvijas Avīze” jau rakstījusi, projekta iecere bija piesaistīt darbam skolās cilvēkus, kas iepriekš guvuši darba pieredzi citās jomās. Pirmās apmācības topošajiem skolotājiem noris jau šonedēļ Jelgavā.
Ar potenciālo jauno skolotāju atlasi nodarbojas nodibinājums “Iespējamā misija”, kas arī iepriekš piesaistīja darbam skolā profesionāļus no citām jomām, savukārt skolotāju apmācība pirmajā gadā tiks veikta Latvijas, Liepājas un Daugavpils universitātēs. Programmas otrajā gadā skolotāji saņems atbalstu un turpinās izglītoties “Iespējamās misijas” piedāvātās programmās. Konkurss dalībai programmā bijis liels: seši uz vienu vietu. Kāpēc nolēmuši mainīt savu dzīvi un uzsākt skolotāja darbu, ko vēlas dot skolēniem, par to sarunājos ar projekta “Mācītspēks” dalībnieci Daci Mortukāni.
Iemācīt bērniem domāt
Dace Mortukāne Pumpuru vidusskolā Jūrmalā plāno mācīt angļu valodu 1. līdz 4. klases skolēniem. Dacei ir izglītības un darba pieredze Apvienotajā Karalistē, kur viņa gan strādājusi par tulku, gan ieguvusi augstāko izglītību inženierzinātnē Belfāstas universitātē. Pirms četriem gadiem Dace ar ģimeni atgriezusies Latvijā. Patlaban viņa audzina divus bērnus – Elizabeti un Hugo –, kā arī vada uzņēmumu “Elliandhugo”, kas nosaukts bērnu vārdos. Uzņēmumā tiek gatavotas personalizētas dāvanas mazuļiem un svētkiem.
Projektā “Mācītspēks” Dace pieteikusies, jo vienmēr bijusi gatava jauniem izaicinājumiem. “Šis projekts ir brīnišķīga iespēja sevi attīstīt,” teic topošā skolotāja. Turklāt pedagoga darbs aizvien interesējis, jo vecmāmiņa ilgus gadus strādājusi par skolas direktori, izglītības jomā darbojušies arī citi tuvinieki. “Agrāk sevi skolotāja darbā neredzēju, bet iespēja citus motivēt, būt kādam par paraugu, palīdzēt citiem man aizvien ir bijusi ļoti svarīga,” stāsta Dace. Viņa gan neslēpj, ka darbā skolā viņu tomēr “biedē pilnīgi viss”. Tajā pašā laikā ir pārliecināta: ja saglabās pozitīvu attieksmi, viss būs labi. Mācībās, kas tiks nodrošinātas jaunajiem skolotājiem, Dace cer apgūt jaunas zināšanas – klasvadību, stundu organizēšanu, normatīvo aktu prasības skolotājiem.
Strādāt tieši ar jaunākā skolas vecuma bērniem Dace izvēlējusies pati: “Man ļoti patīk mazie bērni, viņi šķiet tik mīksti un pūkaini!” Turklāt Dace spriež, ka vecākos skolēnos diez vai spētu radīt respektu, jo pati joprojām izskatoties pēc skolnieces. Galvenais pedagoga uzdevums, viņasprāt, ir izveidot veiksmīgu komunikāciju un sadarbību ar bērniem, veicināt viņu kritisko domāšanu un radošumu. “Mācību priekšmeta apguve nav tikai atcerēties, ko skolotājs stāstījis, bet arī izmantot šīs zināšanas ikdienā. Tieši to gribu iemācīt bērniem: kā lietot un izmantot valodu. Negribu, lai viņi tikai iekaļ gramatiku un pēc tam par to aizmirst. Piekrītu Alberta Einšteina teiktajam, ka izglītība nav faktu iegaumēšana, bet gan iemācīt prātam domāt,” stāsta topošā skolotāja.
Dace piebilst, ka būtisks skolotāja uzdevums ir arī veidot skolā pozitīvu vidi, lai bērni tur justos labi un gribētu uzturēties. “Ja skolā ir laba vide, bērni labprāt uz turieni dodas un labprāt gūst jaunas zināšanas,” secinājusi Dace. Skolotājs ir ļoti svarīga persona arī tāpēc, ka, Daces ieskatā, pedagogs katram bērnam ir nākamā svarīgākā persona aiz vecākiem. Daces meita Elizabete nesen sākusi skolas gaitas un nu arī dēls ir topošais pirmklasnieks. “Mana meita iet Majoru skolā, varu teikt tikai to labāko, bet vai kaut kas ir jāuzlabo izglītības sistēmā kopumā, par to varēšu spriest tikai tad, kad pati būšu tajā iekšā,” atbild Dace, vaicāta, kā vērtē izglītības kvalitāti Latvijā.