Autors: Paila Dēvica, “Latvijas Radio” korespondente.
Latvijas Radio “Karjeras nedēļā” stāsta par projekta “Mācītspēks” skolotājiem, kas savas darba gaitas skolās uzsākuši šogad. Covid-19 izplatības laikā pedagogiem arvien jāsastopas ar jauniem uzdevumiem un jādomā ne tikai par skolēnu un savu drošību, bet arī mācību kvalitāti. Par to, kā ir būt jaunam pedagogam un kas izglītībā ir mainījies pandēmijas laikā, stāsta Babītes “Exupery International School” dabaszinību skolotājs Kristaps Dzilna.
Kristaps Dzilna skolā “Exupery International School” māca dabaszinības, ķīmiju un ģeogrāfiju. “Es atšķiros no vidējā “Mācītspēks” skolotāja ar to, ka man ir liela pieredze skolā, kas ir gan labi, gan slikti. Labi tādā ziņā, ka man ir liela pieredze – es zinu, kādi ir dažādi skolēni dažādās skolās. Esmu strādājis gan ģimnāzijā, gan mazpilsētas skolā, gan humanitārā skolā. Pieredze ir ļoti vērtīga. Sliktā lieta, ka man nebija stabilas izglītības kā skolotājam, līdz ar to esmu pieļāvis dažādas kļūdas, un man ir veidojušies ļoti slikti ieradumi kā skolotājam, jo nav bijis neviena, kas liek paskatīties uz kļūdām. Šeit ir tā priekšrocība, ka man ir visu laiku atgriezeniskā saite par to, ko es daru nepareizi, līdz ar to es visu laiku mācos un redzu, cik grūti ir mainīt ieradumus. Tomēr priecājos par to, ka varu uzlabot savu darbu.”
Dzilna atzina, ka pavasarī secināts – attālinātais darbs dažiem skolēniem palīdz uzlabot rezultātu. Tomēr tādu skolēnu ir maz, lielākajai daļai sniegums pasliktinājās.
“Kā skolotājam vislielākais izaicinājums ir tas, ka klasi vairs nevar tā pārvaldīt. Daudzas lietas, kas liekas pašsaprotamas klasē stundā, vairs nav tik pašsaprotamas tiešsaistē. Piemēram, vai bērns ir koncentrējies vai nav. To kā skolotājs varu redzēt diezgan labi. Bet, skatoties caur “Zoom” mazo ekrānu, tu neesi pārliecināts. Un vienīgais, uz ko vari paļauties, ir nosūtītais darbs,” atzina skolotājs.
Viņš atzina: gandarījums par to, ka esi palīdzējis kādam kaut ko iemācīties, nebeidzas nekad. “Un, jo labāk tev sanāk iemācīt kaut ko skolēniem, izdomāt stundas, kas ir vērtīgas, strukturētas un ar paliekošo vērtību, jo lielāks gandarījums ir. Un, jo vairāk skolēniem tas izdodas, jo ir pateicīgāks darbs.
“Lai arī samaksa skolotājiem nav tik liela, tu tomēr apzinies to, ka tu dari cēlu darbu, kas iedvesmo ne tikai skolēnus, bet arī viņu vecākus. Kad viņi redz, cik iedvesmots var būt viņu bērns.”
Dzilna atzina, ka saistībā ar Covid-19 infekciju izglītībā ir notikušas lielas izmaiņas. “Un tas, ko es redzu, ka izglītība kā tāda tika piespiesta mainīties. Mēs redzējām, cik ātri tas var notikt, cik ātri skolas saņēmās, skolēni un visa izglītības sistēma, lai nodrošinātu maksimāli labu izglītību par spīti apstākļiem. Tas pierāda, ka mēs esam gatavi mainīties, gatavi darīt savu darbu labāk un mācīties, un uzlaboties.”