Kā organizēt mācību stundas tā, lai noturētu skolēnu uzmanību un izsekotu, vai otrpus ekrānam noris mācīšanās, nevis snauduļošana? Talkā nāk digitālie rīki – sākot no interaktīvām spēlēm un viktorīnām līdz pat 3D figūru konstruēšanai un stundām, ko pedagogu vietā «vada» programma. Tiem, kam digitālo iespēju pārbagātība rada apjukumu, Rīgas Angļu ģimnāzijas vācu valodas skolotājas Andras Rektiņas un Tukuma 2. vidusskolas sociālo zinību un ekonomikas skolotājas Sandas Eglītes YouTube kanāls Digitālieskolotāji būs lielisks palīgs.
Andra un Sanda iepazinās izglītības projektā Mācītspēks, kas skolai piesaista ar pedagoģiju iepriekš nesaistītus cilvēkus. Inženierekonomiste Sanda skolotāja arodu izmēģinājusi jau iepriekšējā mācību gadā, bet advokātei Andrai šis ir pirmais. Klātienes skolu ar «dzīviem» skolēniem, krīta tāfeli un starpbrīžiem jaunās skolotājas piedzīvojušas maz. Iespējams, tieši tāpēc attālinātās mācības nerada grūtības – nebija krasi jāmaina gadiem izkoptas mācīšanas metodes.
Sanda teicami orientējas Microsoft Teams vidē, kas daudzās skolās tagad pilda mācību klases funkcijas. Kolēģi skolotājām lūdza dalīties padomos. Dažus apgūt jaunus rīkus pašu spēkiem ierobežo valodas barjera vai digitālo prasmju trūkums, citi tam neatrod laiku. «Arī informācijas trūkums! Es apzināti meklēju programmas, ko izmantot, lai trenētu konkrētas prasmes. Iespējams, ne visi tam var atvēlēt laiku,» stāsta Andra.
«Viens prasa parādīt šo, otrs – to. Katru reizi iztērē 15 minūtes, stāstot vienam cilvēkam. Sapratām – labāk vienreiz nofilmēt un iedot visiem!» Kopš janvāra beigām skolotāju YouTube kanālā var gan izveidot interaktīvu stundu Nearpod platformā, gan apgūt knifus, kas palīdzēs prasmīgāk izmantot Microsoft Teams, gan veidot prezentācijas un vizuālos materiālus Canva, un daudz ko citu.
Skolotājas uzsver – digitālie rīki ārkārtīgi atvieglo skolotāja ikdienu. Ja skolēns uzdevumu nofotografē un sūta skolotājam, katra attēla atvēršana, izskatīšana, izlabošana un nosūtīšana atpakaļ prasa daudz laika. «Ir daudz rīku, piemēram, Liveworksheets, kur viss notiek automātiski. Dators izlabo, skolēns ātri saņem atgriezenisko saiti, bet skolotājam atliek tikai ievadīt rezultātus E-klasē.»
Abas ir vienisprātis – visiecienītākais ir Nearpod, kas ļauj izveidot gatavu mācību stundu ar prezentāciju, testiem, vārdu ap-vilkšanu tekstā, audio ierakstīšanu un daudz ko citu. Kad skolēns darbu paveicis, programma rada rezultātu pārskatu. Sanda uzskata: «Tas ir stāsts par efektivitāti un balansu!» Ne katrā viņu stundā tiek izmantotas digitālās iespējas. Reizēm vislabākais skolēnam ir strādāt ar tekstu un burtnīcu pašam.
Vairumu video veido Andra un Sanda, taču dažus iesūta arī citi. Skolotājas aicina kolēģus ne tikai smelties iedvesmu un zināšanas no Digitālajiem skolotājiem, bet arī pašiem radīt līdzīgus video. «Dalieties ar to, ko izmantojat un kas jums šķiet vērtīgs!» •
Sapratām – labāk vienreiz nofilmēt un iedot visiem!
«Katram skolotājam jāatrod rīks, kas viņam ir visefektīvākais. Tajā brīdī, kad to izdari, spēj sabalansēt darbu, privāto dzīvi un septiņas stundas miega,» uzskata Sanda. Un Andra piebilst – ātrums! Tā ir digitālo rīku priekšrocība, kas ļauj aiztaupīt garās stundas, darbus labojot
_________
Autors: Alise Zita Zeidaka, IR.lv.