Lai gan nodibinājuma “Iespējamā misija” projektā “Mācītspēks” no vairāk nekā tūkstotis dažādu jomu speciālistiem 93 kandidāti ir veiksmīgi izturējuši trīs kārtu atlasi, Latgalē topošo skolotāju nav daudz – šogad vien trīs.
Topošā skolotāja vēlas strādāt lauku skolā
Anna Paula Arklone ir viena no 93 kandidātiem, kuri ir veiksmīgi izturējuši pārbaudījumus, apliecinot savu piemērotību un vēlmi kļūt par skolotāju. Anna Paula Arklone šobrīd dzīvo Varakļānos un būtu gatava strādāt kādā nelielā lauku skolā. Viņa pati nāk no Ventspils, taču Varakļāni ir vīra dzimtā puse, uz to abi kopā pārcēlušies no Rīgas.
“Dzīvojām Rīgā, jo es sāku studijas Rīgas Tehniskajā universitātē par elektronikas inženieri un vīrs paralēli strādāja par automehāniķi. Pagājušā gada decembra beigās izdomājām, ka vajadzētu kardināli mainīt dzīvi, jo Rīga mums bija apnikusi, Covid-19 sākās, haoss pārsvarā koncentrējās Rīgā. Un izdomājām, ka mums vajadzētu mierīgāku dzīvi, un tā mēs pārvācāmies uz laukiem Latgales pusē,” pastāstīja Anna Paula Arklone.
Iepriekšējais darbs Rīgā saistībā ar projektu vadīšanu, kā stāsta Anna Paula, bija viņu izsmēlis, tādēļ gribējās sevi pamēģināt citā jomā. Pārvākšanās no Rīgas uz Varakļāniem tam bija labs starta punkts. Anna Paula skolā sevi redz, mācot matemātiku un informātiku.
Atlase – ne būt ne viegla
Stāstot par “Mācītspēks” atlasi, viņa atzina, ka tā bijusi grūta, taču uzdevumi labāk ļāva saprast, ko nozīmē darbs skolā, mācīt skolēnus un komunicēt ar skolēnu vecākiem. Tas nav viegli un prasa milzīgu atbildību, secina topošā skolotāja.
“Kad bija lomu spēle un bija jāiejūtas kā skolotājai, un man pretī bija it kā skolēna vecāki, un tajā brīdī es arī sapratu to, cik grūti skolotājam ir komunicēt ar vecākiem. Vienmēr ir jāatrod kompromiss, jo galvenais jau ir bērna intereses. Tas man lika tiešām aizdomāties, vai es tik ļoti to tiešām gribu.
Un es sapratu, ka man kā skolotājai būtu ietekme uz bērna nākotni, un es domāju, ka tā ir viena no foršākajām lietām dzīvē, kas varētu būt,” pastāstīja nu jau topošā skolotāja.
“Mācītspēks” skolu piesaistes vadītāja Ruta Zaharova pastāstīja, kā no vairāk nekā tūkstoš pretendentiem tika izvirzīti 93: “Pieprasījums no skolu puses, domājot par vakancēm, ir ļoti liels. Bet kādēļ šāds atbirums? Pirmkārt, atlases posms tiešām ir ļoti rūpīgi pārdomāts, lai izdarītu secinājumus, vai kandidāts ir atbilstīgs, lai saprastu, ka viņš pats ir gatavs mācīties, pielāgoties dažādām situācijām un rast dažādus risinājumus. Atlases posms ir arī diezgan garš, un bieži vien cilvēks pats izvērtē savu vēlmi, un bieži vien saprot, ka tas īsti nav viņam, ka tas ir sarežģīti, grūti. Šobrīd arī tas, ka viss notiek attālināti, neskaidrība, vai skolas atsāks mācību procesu klātienē vai attālināti, arī ir faktors, kas ietekmē gala lēmumus.”
Mācīsies un sāks darbu skolā
Skolas līdz 29. aprīlim var pieteikt skolotāju vakances. Šādi no pieteiktajām vakancēm atlasi izturējušajiem kandidātiem tiks piemeklēta piemērotākā skola. Nav teikts, ka visi atlasi izturējušie kandidāti patiešām uzsāks darbu.
Pērn Latgalē projektam pieteicās un veiksmīgi uzsāka darbu seši dalībnieki. Šogad Latgales pusē tie ir vien trīs.
“Skatoties uz iepriekšējā gada atlasītajiem kandidātiem, tie, kas šogad jau būs vienu mācību gadu nostrādājuši skolā, tas ir veiksmes stāsts, jo skolas ir priecīgas, paši dalībnieki ir priecīgi.
Jāatzīst – jā, pirmais gads nav viegls.
Ir dažādi izaicinājumi, daudz kas ir jādara vienlaicīgi, domājot par to, ka ir jāstrādā, jāgatavo stundas, gan arī ir jāstudē, dažādi studiju darbi jāveic. Bet tas viss ir iespējams, tas viss izdodas,” piebilda Zaharova.
Tie, kuri veiksmīgi atradīs skolu un šajā rudenī sāks strādāt, paralēli studēs profesionālajā studiju programmā “Skolotājs” vai nu Latvijas Universitātē, Liepājas Universitātē vai Daugavpils Universitātē. Savukārt vasarā dalībniekiem būs intensīvas mācības, iegūstot pirmās nepieciešamās zināšanas, lai justos drošāk, nostājoties klases priekšā klātienē vai arī virtuāli.
KONTEKSTS:
Latvijas skolās gadu no gada sarūk pedagogu skaits. Jaunie spēki pēc augstskolas absolvēšanas izglītības sistēmā nepieplūst tik ātri un daudz, kā būtu nepieciešams.
Skolotāju trūkumu iecerēts kaut nedaudz mazināt ar projekta “Mācītspēks” palīdzību, kas sola nākamajā mācību gadā skolotāju rindas kuplināt ar 100 jauniem skolotājiem.
Iepriekš līdzīgu programmu īstenoja “Iespējamā misija”, ar kuras starpniecību 12 gados ik gadus skolās nonākuši 20–25 jauni pedagogi. Aptuveni 70–80% no projekta absolventiem pēc pieciem, septiņiem gadiem turpina darbu izglītības jomā.
__________
Autors: Lāsma Zute-Vītola, “Latvijas Radio” studija Latgalē.