Šoruden Līgatnes Jauno līderu vidusskolas audzēkņi savu fizikas skolotāju Sandi Kalēju bija izvirzījuši skolotāju izcilības konkursam “Ekselences balva”. Kopumā tajā startēja 190 pamatā eksakto priekšmetu pedagogi.
Fiziķu grupā Sandis iekļuva finālā, kur katram bija jāveic trīs uzdevumi, no kuriem uzskatāmākais – saīsinātas stundas vadīšana, sasniedzot noteiktus mērķus.
“Saviem audzēkņiem es ik pa laikam atkārtoju – lai sekmīgi mācītos un arī strādātu, nemitīgi jākāpj pāri savai ierastajai komforta zonas robežai. Šis konkurss bija labs izaicinājums iespēju robežu paplašināšanai. Vadīt stundu svešiem bērniem, kad tevi vēro vērtētāji, kolēģi, skolēni, televīzijas kameras un 20 minūtēs paveikt visu kas iecerēts… tā bija jauna pieredze. Noteikti ļoti vērtīga.
Sākot stundu, man parasti ir vismaz trīs varianti, kā virzīties uz mērķi. Vērojot kā strādā kolēģi, sapratu ka iespējama lielāka daudzveidība un ir vēl kur augt,” iespaidos par dalību konkursā dalās Sandis.
Tagad viņš ir pedagogs Cēsu Jaunajā skolā un Līgatnes Jauno līderu vidusskolā, Latvijas Universitātē gatavo jaunos pedagogus projektā “
”. Bet savu profesionālo darbību viņš sāka komercstruktūrās.Kad paša bērni posās uz skolu, lai saprastu, kā labāk līdzdarboties viņu apmācības procesā, izstudēja pedagoģiju.
Tas savukārt deva iespēju pievērsties pieaugušo profesionālai apmācībai, līdz nāca piedāvājums strādāt skolā. “Ja gribi saglabāt jauneklīgu skatu uz dzīvi un asumu, skola ir īstā vieta. No pieredzes varu teikt, kolektīva vadība komercstruktūrā ir bērna šļupsti salīdzinājumā ar stundas vadīšanu klasei. Tā ir cita enerģija, cits reakcijas ātrums un, vismaz man, arī lielāks gandarījums par sasniegto rezultātu.
Varbūt ne tik pamanāmi kā citas nozares, taču mainās arī izglītības sistēma. Ir jauni standarti, programmas, kompetences un mainās skolotāju pieeja. Darbs klasē jāveido tā, lai audzēkņiem ir vēlme un azarts darboties, pētīt, eksperimentēt un pašiem nonākt pie rezultāta. Tikai tā mēs izaudzināsim nākamos izgudrotājus, novatorus, pārsteidzošu biznesa ideju īstenotājus.
Ar ko atšķiras burvju mākslinieks no fizikas skolotāja? Ne ar ko, jo abi rāda trikus. Tikai, atklājot burvju mākslinieka trika mehānismu, intriga zūd, jo viss kļūst skaidrs.
Fizikā katrs eksperiments ir solis ceļā uz jaunām zināšanām, risinājumiem un jauniem, pārsteidzošiem atklājumiem,” ar negaidītu salīdzinājumu sava priekšmeta atraktivitāti atklāj Sandis Kalējs un, izvilcis no ietilpīgās somas divas bumbas, uzskatāmi nodemonstrē, kā, spēlējoties ar vienkāršiem sporta atribūtiem var modelēt planētu kustību un mijiedarbību kosmosā vai apgūt klasiskās mehānikas pamatlikumus.
_________
Autors: Cēsu Novada Vēstis