Ir teiciens, ka dzīve mēdz aizvest tur, kur vismazāk to gaidām. Šis stāsts ir spilgts piemērs tam, kā cilvēks, kurš pats jaunībā skolotājiem mēdza sarežģīt ikdienu, vēlāk kļūst par vienu no tiem, uz kuriem skolēni paļaujas visvairāk. Edgars Jansons “Smiltenes vidusskolas” sporta skolotājs, “Mācītspēkā” ieguvis skolotāja kvalifikāciju un šobrīd turpina studijas vienā no profesionālās kompetenču pilnveides mācību programmām “Pārmaiņu vadība izglītībā” Latvijas Universitātē.
Pēc skolas beigšanas studijas tika uzsāktas Rīgas Tehniskajā universitātē. Taču izvēlētā studiju programma nelikās saistoša un mācības tika turpinātas Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē, kur absolvēta Meža fakultāte, iegūstot kokapstrādes inženiera kvalifikāciju. Pēc studijām dzīve aizveda atpakaļ uz Smilteni, pilsētu, kurā pavadīti skolas gadi.
Atgriežoties Smiltenē, Edgars sāka strādāt gan par sporta skolotāju, gan futbola treneri “Smiltenes vidusskolā”. Pirmā darba pieredze bija ar 7. klasi un vidusskolas grupām, bet skolas vadība pamudināja uzņemties lielāku atbildību, pieteikties “Mācītspēka” studijām un palielināt slodzi skolā. Tā sākās darbs ar četrām klasēm vienlaicīgi, vēlāk ar visām vidusskolas klasēm. Paralēli tam tika pildīti pedagoga palīga pienākumi darbā ar skolēniem, kuriem ir uzvedības problēmām. Par šo Edgars saka: “Un tieši tur atklājās darba skaistā puse: redzēt, kā reiz klusie vai nesaprastie bērni izaug par pārliecinātiem, foršiem jauniešiem. Tagad šie skolēni ir jau 9. klasē, un viņu izaugsme sniedz patiesu gandarījumu”.
Edgars uzskata, ka labākā pieeja darbā ar skolēniem ir savstarpējās saiknes veidošana. Cilvēciska attieksme, ieinteresētība ikvienā jaunietī un izpratne par viņu interesēm ļauj izveidot vidi, kurā skolēni uzticas un labprāt iesaistās. Kad skolotājs redz skolēnu kā personību, attiecības kļūst stiprākas un mācību process efektīvāks.
“Taču ir arī izaicinājumi”, nosaka Edgars. Bieži jāliek malā savs ego un jāpiedod sev tas, ka skolēns noteiktās jomās var būt gudrāks vai pieredzējušāks. Tieši tas palīdz audzēkņiem noticēt sev un sasniegt vairāk. Mērķis ir iedrošināt, lai viņi paši virzās dzīvē, izvirza mērķus un nebaidās būt nedaudz nekaunīgi – veselīgā, spriestspējīgā nozīmē, lai nepiekristu manipulācijām un spētu paši kalt savu ceļu.
Edgaram viena no lielākajām darba vērtībām ir būt jauniešu sabiedrībā. Viņi iemāca daudz, ne tikai profesionāli, bet arī cilvēcīgi. Īpašs gandarījums ir brīži, kad absolventi atceras skolotāju, nāk parunāties, dalīties savos sasniegumos vai vienkārši pabūt kopā. Tas apliecina, darbs ir vajadzīgs un nozīmīgs.
Par programma “Mācītspēks” Edgars saka, ka tā sniedza stingru pamatu pedagoģiskajā darbā. Īpaši vērtīgas bija vasaras mācības, kurās apgūta stundas struktūra, mācību procesa plānošana, vērtēšana un atkārtošanas metodes. Lai gan teorijas brīžiem bijis par daudz, arī tā ir nepieciešama. Labākie rezultāti nāk no praktiskās darbošanās, darot, analizējot un pilnveidojot savu darbu, kopā ar teorētiskajām zināšanām.
Ļoti nozīmīgas ir arī pilnveides grupas. Kuratori bija atsaucīgi, palīdz gan tad, kad parādās problēmas, gan tad, kad viss rit labi, bet vajadzīgs iedrošinājums. Stundu vērošana un sarunas pēc tam sniedz svaigas atziņas, uzlabo pedagoģisko pieeju un ļauj augt profesionāli. Šī sadarbība veido kontaktu un dod pārliecību ikdienas darbā.
Nobeigumā Edgars saka, ka “Darbs skolā man sagādā prieku, vide ir iedvesmojoša, un pašam ir pārliecība, ka šeit iespējams dot lielu ieguldījumu jauniešu attīstībā”.
No 2. februāra līdz 2. martam norisināsies jauno dalībnieku uzņemšanā programmā “Mācītspēks”. Ja arī Tu jūti sevī aicinājumu kļūt par skolotāju un Tev ir iegūta augstākā izglītība, aicinām aizpildīt intereses anketu, lai saņemtu aktuālo informāciju par uzņemšanas sākumu.